Wednesday, June 9, 2021

RESEPI OPOR AYAM πŸ”

 Resepi Opor Ayam 


Assalamualaikum guys !! Alhamdulillah saya ingin kongsikan resepi yang saya perolehi dari Rakan dan untuk mengelakkan saya lupa mahupun untuk rujukan saya maka saya ingin kongsikan bersama di sini.

❤️Selamat Mencuba guys

BAHAN : 

1 ekor ayam kampung.

1 liter santan dari 1 butir kelapa.

8 Butir bawang merah, haluskan.

5 siung bawang putih, haluskan.

4 butir kemiri,haluskan.

1 sdm ketumbar bubuk.

1/2 sdt jintan.

2 batang sereh,geprek.

1 ruas lengkuas, geprek.

1 sdt gula merah.

3 lembar daun jeruk.

2 lembar daun salam.

Gula dan garam,secukupnya.

————

CARA :

1.Bersihkan ayam,potong sesuai selera.sisihkan.

2.Tumis semua Bumbu.masukkan santan dan Ayam. Kalau kuah kurang bisa 

Ditambah air sesuai selera ok.

3.Masak hingga ayam empuk, jika sudah taburi dengan bawang merah goreng.

4. Sajikan dan Selamat menjamu selera xD



πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜πŸ₯˜ 

#c/p

#Sharing_is_ caring


No comments:

Post a Comment